When fantasy becomes reality - Reisverslag uit Aruba, Aruba van Roeline Stellingwerf - WaarBenJij.nu When fantasy becomes reality - Reisverslag uit Aruba, Aruba van Roeline Stellingwerf - WaarBenJij.nu

When fantasy becomes reality

Door: Roeline

Blijf op de hoogte en volg Roeline

04 Februari 2015 | Aruba, Aruba

Bon tardi (Goeie middag)!

Het is nu al weer meer dan anderhalve week geleden dat we aankwamen om het ‘One happy Island’ Aruba en om iedereen een beetje op de hoogte te houden van wat we allemaal meemaken hier, is het misschien wel leuk om een blog bij te houden waar ik af en toe wat van onze belevenissen vertel. Het zal me niet lukken om dit iedere week te doen, maar af en toe een update is misschien wel leuk voor degenen die nieuwsgierig zijn!

Zoals ik al zei is het al meer dan anderhalve week geleden dat we het koude Nederland hebben ingeruild voor het zonnige Aruba. Een semester lang gaan we een minor doen aan de Universiteit van Aruba, genaamd: ‘Social Work and Development’. 23 Januari namen we op Schiphol afscheid van onze ouders, wat nog best lastig is als je ze nog nooit langer dan twee weken hebt hoeven missen. Voor hun en voor onszelf is het in ieder geval wel een fijn idee dat we met zijn drieëen gaan in plaats van alleen. Ondanks een klein beetje spanning voor wat er allemaal komen gaat hadden we er alle drie wel heel veel zin in.
Na 10/11 uur vliegen landden we op Aruba. We werden opgehaald door Luciano Milliard en Kimberley Wever van onze school. Ze brachten ons naar Perle d’Or (het appartementencomplex waar wij de komende tijd gaan verblijven) en kregen daar van de school ook nog een welkomspakket met allemaal eten en wat boekjes over het eiland. Heel lief! We deden nog een drankje met Luciano in Pam Pam, een bar/restaurant bij Perle d’Or. Daarna doken we ons bed in want in Nederland is het 5 uur later dan op Aruba, dus we waren gesloopt.

De volgende dag stond op de planning: ‘Grocery shopping’ met Clementia. Zij is het hoofd van de afdeling ‘Social Work and Developments’, de minor die we hier gaan doen. Clementia nam ons mee naar twee verschillende supermarkten wat in Nederland te vergelijken is met de Jumbo en Albert Heijn. We verbaasden ons wel over hoe duur alles wel niet is. Dit komt onder andere doordat de wisselkoers voor ons negatief heeft uitgepakt dit jaar en de euro is heel erg in waarde gedaald. Hierdoor is alles een stuk duurder geworden in vergelijking met vorig jaar. Heel zuur! Verder moet Aruba ook heel veel goederen importeren, wat er ook voor zorgt dat de prijzen hoger zijn. Naast de supermarkten liet Clementia ons ook het Noorden van Aruba zien. We reden met de auto langs allemaal mooie stranden en ze vertelde van alles over het eiland. Ook liet ze ons the lighthouse (de vuurtoren) van Aruba zien en we reden door een gebied met allemaal rotsen, cactussen (cadushi) en aloës (van aloe vera, wat goed is voor de huid). Na de tour zette ze ons weer af bij Perle d’Or en we gingen wat eten bij Pam Pam met wat andere jongeren die we bij Perle hadden leren kennen.

25 Januari was het een nationale feestdag, ook wel bekend als: ‘Batikodag . Batiko is een nationale held die ooit Aruba los heeft gemaakt van de Nederlandse Antillen. 25 januari is zijn verjaardag en daarom wordt het op deze dag gevierd. Kimberley Wever en Nicole Hart (onze coach op de opleiding) namen ons mee naar een aantal musea in Oranjestad en naar het ouderlijk huis van Batiko in Santa Cruz. Twee van onze klasgenootjes gingen ook mee.

Bij een van de musea was een tentoonstelling van studenten. Een aantal studenten had iets bedacht wat ‘Break something you don’t need’ heet. Je mocht iets bedenken wat je haat en vervolgens iets kapot slaan wat dit symboliseert. Ik zei dat ik oorlog haat en mocht daarna een steen in stukken slaan met een hamer. Dat voelde best goed haha.

We gingen ook nog een stukje met de tram door Oranjestad rijden. De tram is hier een soort open bus waar je boven en onder kan zitten. Kimberley en Nicole lieten ons nog een aantal dingen zien, zoals het stadhuis en de Willem 3 toren. Voordat we vanuit Oranjestad vertrokken naar Santa Cruz wilden Kimberley en Nicole graag nog iets eten wat van cactus is gemaakt (ik ben de naam even kwijt). Wij mochten ook een stukje proeven. Ik vond het wel een beetje gek smaken maar ik kan nu wel zeggen dat ik cactus heb gegeten!

’s Avonds gingen Regina en ik nog met wat anderen op stap bij Moomba. Hier schijnt het op zondag het leukst te zijn. Het was wel om 1 uur al afgelopen daar maar dat vonden we niet erg want we waren nog best moe door de jetlag.

De volgende dag moesten we wat administratieve dingen op school in orde maken en kregen we ook nog een rondleiding door de school. Deze is erg klein. Het heeft maar een paar lokalen waar les wordt gegeven. School is erg blij met ons als exchange students. Ze willen graag meer stimuleren dat hun leerlingen ook naar het buitenland gaan voor een half jaar en dat er ook meer studenten uit het buitenland bij hun komen. Wij zijn met zijn vieren (inclusief de Engelse Thom) de grootste groep studenten die aan de afdeling ‘Social Work and Development’ komt studeren. Er werden ook wat foto’s van ons gemaakt die geloof ik in het schoolmagazine zouden komen.

Daarna gingen we nog wat lunchen met een paar klasgenootjes op het strand en we zijn daarna nog bij een paar anderen van Perle d’Or op het strand gaan liggen. ’s Avonds hebben we met nog twee andere meiden (Anouk en Esmee) buiten pannekoeken gegeten.

De volgende dag hadden we een auto gehuurd, een Suzukki Liana. Nu waren we niet langer afhankelijk van anderen! We hebben hier de afgelopen week heel wat mee getourd. Dit kwam vaak doordat we onze bestemmingen nooit konden vinden en daardoor 10.000 rondjes aan het rijden waren. Er is zelfs één dag geweest dat we vier uur lang hebben rondgereden omdat we het bedrijf waar we onze auto hadden gehuurd niet meer konden vinden. Na een paar keer de weg gevraagd te hebben, hebben we het uiteindelijk toch nog gevonden. We voelden ons idioten maar gelukkig konden we er alle drie wel om lachen. Helaas hebben we ook al mindere dingen meegemaakt met deze auto. Zo was de rechter voorband al binnen een week lek en toen deze was verwisseld, was hij de volgende dag weer lek. We zijn dus al aan de derde band toe en hopen dat deze het wat langer volhoudt.

We zijn al naar verschillende stranden geweest en wauw wat zijn ze mooi! Tot nu toe zijn we naar Moomba beach, Eagle beach en Baby beach geweest. Moomba beach is leuk omdat je er gratis wifi hebt en gratis ligbedjes, maar Eagle beach en Baby beach zijn nog mooier. Bij Baby beach is ook die foto met de kokosnoot gemaakt. Deze had Maartje onderweg gekocht bij een kraampje. Naast deze drie stranden zijn er nog veel meer stranden die we nog moeten ontdekken. Wat wij wel steeds heel gek vinden en wat een groot verschil is met Nederland, is dat de stranden hier zo rustig zijn. Als het in Nederland mooi weer is trekt iedereen massaal naar de zee, maar hier heb je plek genoeg om te liggen en kun je rustig je handdoek uitwapperen zonder dat je je zorgen hoeft te maken dat het zand op ander mensen komt.

Ook zijn we al een aantal keer op stap geweest, naar Moomba, Bugalu, Gusto en de Mill (de molen). Vaak gaan we vantevoren naar het casino want hier kun je gratis drinken. Wat opviel is dat ze er wel heel veel drank in doen. Zowat 2/3 van het glas was gevuld met wodka en de rest was cola. Op deze manier hopen ze de mensen snel dronken te krijgen, zodat ze meer gaan spelen. Bij Bugalu hebben we cocktails gedronken en salsa gedanst (want dat doet iedereen hier). Verder is er bij Bugalu elke zaterdag karaoke dus daar moeten we ook nog een keer heen!

Donderdag zijn we nog uit eten geweest bij pizzaria Casa Tua. Dit deden we als afscheid van Anouk, Esmee en Paul die de volgende dag alweer naar huis zouden gaan. Toen we terugkwamen en ik mijn deur opende, sprong er opeens een kakkerlak van het aanrecht. Ik gilde van schrik en rende naar buiten. Vervolgens wat dat beest natuurlijk nergens meer te bekennen, maar ik wist dat ik niet zou kunnen slapen als ik niet wist waar dat stomme beest zat dus ik sleepte mijn matras naar boven (naar de kamer van Regina) en heb daar de nacht doorgebracht.

De volgende dag hebben we de hele dag een beetje aan het zwembad gelegen en ’s avonds eten gehaald bij Yami Yami, een chinees afhaalrestaurant. Toen we weer op Perle waren kwam ik er achter dat ik mijn sleutel kwijt was. Na de hele auto en de parkeerplaats afgezocht te hebben zijn we maar weer terug gereden naar Yami Yami. Daar lag hij gelukkig op de parkeerplaats, dus ik kon weer opgelucht ademhalen.

Zaterdag was het een feestelijke dag. Deze weken staan helemaal in het teken van carnaval en zaterdag gingen de kinderparades door Noord en kwamen ze langs de grote weg bij Perle d’Or. Wij stonden dus aan de kant van de weg te kijken. Diverse wagens kwamen voorbij en de kinderen waren in de mooiste pakjes gehezen. Het was heel mooi om te zien.

Maandag hadden we onze eerste schooldag. Onze lessen beginnen nooit eerder dan 1 uur dus we kunnen altijd uitslapen. Maandag hadden we les van 1 tot half 7. De vakken die we hadden waren: Interpersonal en intrapersonal development en Mental health and addiction. Beide vakken zijn wel interessant. Omdat we geen zin meer hadden om daarna nog te koken zijn we uit eten geweest bij Bingos. Ik had een varkensspies besteld met saté en wat patat en salade. Dit was echt super lekker en ook nog goedkoop. Daarna hebben we nog een ijsje gehaald en zijn wat langs kraampjes en winkeltjes gegaan. Hierdoor kregen we weer even een echt vakantiegevoel.

De volgende dag had ik om half 9 de wekker gezet om Boer zoekt vrouw terug te kijken. Dit is hier namelijk elke maandagavond op tv en dinsdagochtend om half 9. Dinsdag zijn we vrij en daarom zijn we weer lekker naar het strand geweest. Nadat we terugkwamen van het strand hebben we Rosalie (een meisje dat ook Toegepaste Psychologie studeert en op dit eiland gaat stage lopen) opgepikt van het vliegveld.

Vandaag moeten we weer naar school, maar pas om 4 uur dus had ik mooi de tijd om een verhaaltje te typen over onze belevenissen.

Hopelijk vonden jullie het leuk om te lezen. Tot de volgende keer! Ayoooo

• 04 Februari 2015 - 19:59

Marloes:

He Roeline,

Wat een verhalen al in die anderhalve week! Superleuk om te lezen! Aantal dingen herken ik ook uit verhalen van Robin, dus dat is wel heel leuk.. Wat fijn dat jullie het zo naar je zin hebben en wat een heerlijke schooltijden! Heel veel plezier en maar lekker blijven genieten! Maar daar maak ik me geen zorgen om!

Dikke kus van ons!!

• 04 Februari 2015 - 20:00

Jetty:

Lieve Roeline, wat super leuk om je hele reisverslag te lezen! De meeste dingen hadden we al van je gehoord maar zo krijgen we een compleet beeld van jou leven daar op Aruba. Heel veel plezier en suc6 met "studeren"!! Een fantastische tijd toegewenst meid!! Hiele dikke tút fan ús XXX <3 Mem

• 04 Februari 2015 - 23:38

Johanna:

Hey Roeline,
    Wat een prachtig verhaal en wat heb jij al veel beleefd in eigenlijk maar zo'n korte tijd. Dat beloofd nog wat haha! En oeps al je sleutel verloren, mmm. Gelukkig heb je m weer terug!!
    Leuk om zo even een kijkje te nemen in jou leventje daar. Kunnen wij er ook een beetje van mee genieten!
    Maak er een mooie tijd van meis maar dat gaat je vast wel lukken! Love you!! Dikke tút fan ús!!

• 06 Februari 2015 - 04:12

Roeline:

Heeee allemaal! Sorry lees het nu pas! Bedankt voor jullie berichtjes, lief❤️❤️ Dikke kus terug en loveuuu